Ulička pro IZS může zachránit i váš život
Nouzový pruh, záchranná ulička, jízdní pruh pro záchranáře, bezpečnostní koridor, pás života, emergency koridor.
Je jedno, jak jej pojmenujeme, ale význam by měl být pro všechny stejný. Priorita. Přednostně vytvořit kdekoliv v koloně, zácpě nebo nehodě volně průjezdný pruh, kterým se jakékoliv vozidlo integrovaného záchranného systému dostane na místo nehody nebo neštěstí. Na to by měl myslet každý řidič, který vyjede kamkoliv. Z prázdnin domů, do školy, do práce, na hory, na dovolenou, nebo jen na nákup nebo návštěvu.
Žádný domácí výzkum k dispozici nemáme, ale rakouský autoklub ÖAMTC uvádí, že vytvořený koridor napomáhá snížit dobu dojezdu potřebné pomoci na místo neštěstí až o 4 minuty! Šance vážně zraněných na přežití se zvyšuje až o 40 procent. Ostatně záchranáři mohou spěchat i k někomu, kdo je v nouzi někde jinde. Průjezd po dálnici volí, aby na místo zásahu dorazili co nejdříve.
Mimochodem, v pondělí 3. července 2017 se na dálnici, kousek od českých hranic, u obce Münchberg v Bavorsku, stala jedna z nejtragičtějších nehod za poslední desetiletí. V havarovaném autobusu uhořelo (!) 18 osob. Jedním z předmětů vyšetřování nehody bylo i to, zda se hasičská auta mohla na místo tragédie díky neukázněným řidičům dostat včas. V Rakousku je také zdržování záchranářských vozidel tvrdě pokutováno v přepočtu až do výše 50.000 Kč. Nejde však o peníze, ale o životy.
Jak vytvořit záchranářskou uličku u nás?
Poučme se
Záchranářskou uličku je nutné vytvořit mezi levým a přiléhajícím pruhem. Už při příjezdu do kolony musíte zastavit dostatečně daleko od vozidel, která už v koloně stojí, abyste v případě potřeby mohli reagovat a rychle s vozidlem popojet na stranu. Pokud jste v levém pruhu, musíte uhnout co nejvíce doleva, v dalších pruzích (prostředním a pravém) pak doprava takovým způsobem, aby mezi těmito pruhy vznikl prostor, který je alespoň tři metry široký. Toto pravidlo platí ve všech evropských státech.
Umíme to? Ne? Stačí se podívat na edukační video. Vůbec to není tak složité, jak by se mohlo zdát.
Použít můžeme jednoduchou pomůcku:
Co říká zákon
§ 41 odstavec 8 zákona o provozu na pozemních komunikacích
Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; při tom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích.
Sankce
Za neoprávněné použití tohoto pruhu hrozí pokuta až 2 500 Kč. Mnohem horší je ale případ, kdy neukázněný řidič zpomalí nebo dokonce omezí probíhající záchrannou akci. Buďte ohleduplní.
Jezděme bezpečně
Smyslem tohoto textu není nikoho postrašit, lekat nebo dokonce odrazovat od cest a výletů. Naopak. Poučení o tom jak se zachovat v případě krize, nehody či nebezpečí, nás může připravit na reálnou situaci. Už to pro nás nebude nové. Zachováme se tak, abychom umožnili urychlený průjezd záchranářů a pomohli tak zachránit zdraví a životy. Jako zdravotníci víme, jak moc rychle plyne čas, když se jedná o záchranu životů. Rozhodují minuty a většinou i vteřiny. Konec konců, nikdy nevíme, zda někdy hasiči či zdravotníci nepojedou právě k nám a k našim blízkým.
Přejeme vám krásnou a klidnou jízdu a šťastné návraty domů
Zdroj: HZS JMK, YouTube, Rettungsgasse.com, Policie ČR