Jízda v zimních podmínkách
Že je stále ještě slunečno, babí léto, meteorologové hlásí rekordní teploty a chodíme jen v tričku?
Chladné a zimní počasí s přízemními mrazíky, namrzajícími mlhami nebo rovnou i sněžení, to vše může přijít rychle, nečekaně a bez varování. A proto se nenechme překvapit. Buďme připraveni.
Mějte se stále na pozoru, jezděte pomalu a snažte se mít situaci vždy pod kontrolou. Pokud je vozovka zasněžená nebo dokonce namrzlá, je obrovský rozdíl v adhezní síle, která určuje míru tření mezi silnicí a pneumatikou. V zimě to prostě více klouže a tomu je třeba přizpůsobit jízdu. Zima je pro motoristy velkou výzvou. Jezděte vždy v souladu se stavem silnice a klimatickými podmínkami, které mohou být nepředvídatelné.
Blíží se provoz v podzimním a zimní období, kdy je potřeba zvýšit pozornost a opatrnost. Můžeme očekávat různé teploty, různý povrch komunikace. Je dobré včas přezout na zimní pneumatiky. Současně si musíme připomenout, že je důležitý jeden z hlavních prvků aktivní bezpečnosti, a to dobrý výhled z vozidla, nejen vpředu, ale i vzadu a na bocích. Prostě dodržujme pravidlo bezpečného návratu.
PhDr. Alexandr Mostýn, MBC, vedoucí odboru mobilní a terénní péče
Prioritou je vždy bezpečnost. Jízda v zimních podmínkách klade vysoké nároky jak na vaše vozidlo, tak na vaše jízdní schopnosti. Ujistěte se proto, že jste na tyto podmínky dobře připraveni.
Jezděte vždy jen na zimních pneumatikách. Zimní pneumatiky vám zaručují jízdní bezpečnost, protože mají lepší přilnavost, brzdné vlastnosti a jízdní stabilitu na povrchu pokrytém ledem, sněhem nebo sněhovou břečkou. Montáží zimních pneumatik si zaručíte lepší ovladatelnost a stabilitu vozidla.
Myslete na limity své i všech ostatních. Stále sledujte situaci v okolí vašeho vozidla. Přizpůsobte svou rychlost daným jízdním podmínkám a udržujte bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi. Vyhýbejte se situacím, ve kterých by bylo třeba na kluzkém povrchu prudce zabrzdit. Nejdůležitější je stále počítat s nutností brzdění, udržujte proto stále na silnici dostatečnou vzdálenost od ostatních vozidel odpovídající délce vaší brzdné dráhy. Vyhněte se prudkému brzdění a vysokým rychlostem. Nedělejte žádné trhavé pohyby a nezrychlujte příliš rychle (zrychlování by mělo být plynulé). Aby se vám při brzdění nezablokovala kola, snažte se vždy brzdit plynule. Jakmile se kolo zablokuje, dostane se vozidlo do smyku a vy nad ním ztratíte kontrolu. Pokud se tak stane, uvolněte brzdový pedál, a jakmile se vozidlo dostane opět do záběru, začněte střídavě brzdit motorem a pomocí brzdového pedálu. Vozidla vybavená ABS mají výhodu v tom, že se jim při prudkém brzdění nezablokují kola (je možné brzdit a zároveň měnit směr vozidla). Bez systému ABS je nutné brzdit přerušovaně (pumpovat nohou na brzdový pedál), aby se kola nezablokovala. Ale na sněhu je potřeba s brzdovým pedálem zacházet opatrně, i pokud má vaše auto ABS.
Abyste snížili riziko smyku při jízdě do kopce, zařaďte vyšší rychlostní stupeň, než byste řadili při jízdě v suchém počasí. Aby vaše vozidlo zabíralo bez prokluzu, je zapotřebí plynulá akcelerace. Pokud kola prokluzují, zařaďte vyšší rychlostní stupeň, aby se zmenšila síla kladená na kola. Poté budete schopni čistě zabrat.
Před průjezdem zatáčkou, dokud máte rovnou trajektorii, zpomalte. Aby se vaše vozidlo v zatáčce nedostalo do smyku, a vy jste nad ním neztratili kontrolu, řiďte plynule, bez trhavých pohybů. Udržujte nízkou a konstantní rychlost.
Pokud přední kola ztratí přilnavost s vozovkou, kontrolu nad vozidlem opět získáte snížením rychlosti. Sundejte nohu z pedálu plynu. I při opatrné jízdě se může stát, že pneumatiky ztratí přilnavost. Smyk můžete na silnici dostat v jakékoliv situaci: při zrychlování, při brzdění nebo při průjezdu zatáčkou. Vyvarujte se prudkého sešlapování brzdového pedálu a rychlých pohybů volantem. U automobilů s předním pohonem se automobil obvykle valí dopředu a nereaguje na otáčení volantem. Je tedy nutné zvolna povolit plynový pedál a případně i vyšlápnout spojku, čímž odpojíte hnací moment motoru a rovněž zabráníte jeho případnému zhasnutí při velkém snížení rychlosti bez podřazení na nižší rychlostní stupeň. Přední kola by se měla „chytit“, pak je nebezpečí z velké části zažehnáno. Je ovšem velký rozdíl mezi mokrou a zasněženou vozovkou - auto se chová více nepředvídatelně a je zde větší nebezpečí nezvládnutí situace. U automobilů s pohonem zadních kol a většiny čtyřkolek jde do smyku obvykle zadní část - zde je naopak nutné točit volantem proti směru zatáčky. Nicméně, i u vozu s pohonem předních kol lze dostat přetáčivý smyk a naopak. Pokud tedy u vozidla s přední hnací nápravou ztratí zadní kola přilnavost s vozovkou (ale přední ji stále mají), získejte znovu rovnováhu mírným přidáním plynu. U vozidla se zadní hnací nápravou sundejte nohu z plynu, dokud kola opět nezískají svou přilnavost k vozovce. Poté jemně přidejte plyn, abyste udrželi konstantní rychlost. V žádném případě nebrzděte. Brzdění by ještě zintenzivnilo nestabilitu zadní nápravy.
Pár tipů:
- Pokud se vám při rozjezdu protáčejí kola, zkuste se rozjet na druhý či třetí rychlostí stupeň. Spojku pouštějte zvolna a plyn přidávejte citlivě.
- Když potřebujete předjet pomalejší nebo stojící vozidlo a mezi pruhy je namrzlý pás, přejíždějte jej bez plynu a s vyšlápnutou spojkou (u vozidel s manuální převodovkou).
- Při jízdě do zasněženého kopce se snažte jet na co nejvyšší rychlostí stupeň, jaký motor ještě zvládne. Díky tomu se na kola přenáší méně točivého momentu a pak tolik neprokluzují. Pozor na zhasnutí motoru, pokud zastavíte, většinou uklouzaný kopec bez řetězů či pohonu 4x4 nevyjedete.
- Při jízdě z kopce naopak využívejte brzdění motorem (podřazujte dříve) a občas jemným přibrzděním snižujte rychlost vozidla.
- Na sněhu se vozidlo s odlišným typem pohonu chová jinak a je proto dobré si to na bezpečném místě důkladně vyzkoušet. Můžeme využít opuštěnou plochu, velké parkoviště bez aut apod., vždy však bude lepší absolvovat některou ze škol bezpečné jízdy.
Zdroj: Besip